Er zijn wel fijne lobsters te koop! |
Een heus drama en dat op een vakantietocht. Het kwam zo,
Kilmore Quay is een prachtige haven, je kunt zowel bij hoog als bij laag water
naar binnen er zijn prima faciliteiten, maar daarmee is ook alles gezegd. De
plaatselijke kroeg heeft geen Ierse Livemuziek, de kruidenier verkoopt het
fruit per stuk. Alleen de watersport winkel is prachtig, omdat deze nog gewoon
inkoopt voor de vissers en dus een echt watersport assortiment heeft. De
eigenaar draagt een trui van de reddingsdienst waarvan de boot hier in het
haventje klaar ligt. Wel een beetje saai, na drie dagen en daarom besluiten we
te vertrekken op zaterdag richting Arklow. Dit plaatsje moest levendiger zijn
en Thea heeft zich verheugd op een pint
met Ierse muziek. Wij vertrekken als het tij het toestaat en dat is om één uur
in de middag. Wij varen eerst oost tot het uiterste zuid oost puntje van
Ierland en daarna noord. Dan merken wij, dat de wind net iets noordelijker
staat dan was voorspeld. We hebben de wind pal tegen. Beter uitzoeken zou je
denken maar er zijn veel site’s met een weersvoorspelling en deze komen vreemd
genoeg niet altijd overeen. Het laat dus enige ruimte om de meeste gewenste
voorspelling te kiezen en dat deden wij (maar niet goed dus achteraf). Naast de
tegenwind stonden er bovendien hoge golven van wel drie meter die kort op
elkaar volgden. De boeg van het schip wordt dan door een golf opgelicht en
graaft zich diep in de tweede golf die een bak massief water over het dek en de
luiken laat rollen. De plek waar Thea enige dagen geleden nog jolig naar de
dolfijnen riep. Dit is funest voor de snelheid en we zagen dan ook dat de
progressie na het passeren van de hoek zeer sterk terug liep. Zo nog dertig
miles door leek geen optie. De dichtstbijzijnde haven kan alleen met lokale
kennis worden ingevaren en die was via de marifoon niet beschikbaar. De tweede
optie was de Ferryhaven. Daarover stond in de Pilot (het handboek) dat het een
oncomfortabele haven was maar “if need be” een plaats naast de vissers kon
worden ingenomen. If need be, nou ja dus, en zo voeren wij als zeilschip de
voor nederlandse begrippen onneembare haven van de Stena line binnen. In
Rotterdam is dit zelfs bij windkracht 12 onmogelijk maar hier niet. De vissers
zijn niet talrijk, twee om precies te zijn aan de lage kant van de haven, nou
ja haven, een strekdam in zee meer is het niet. Wij kiezen een vissertje uit
maar al direct blijkt dat dit tot grote schade aan onze boot zal leiden. De
ijzeren vissersboot danst op en neer als een Ierse muzikant en wij worden in de
dans geheel tegen meegenomen. Snel weer los. Het gaat gelukkig net goed. Wat
nu. Scheepsberaad in de luwte van een grote Stenaline passagiersboot. Ankeren, maar dat mag vast niet in een ferry
haven. Terug, maar dan is de stroom tegen; doorvaren maar de hoge golven nodigen
echt niet uit, dan zie ik aan lei zijde van de haven nog twee vissersbootjes.
Daarover stond niets in de pilot. Thea roept of wij langszij mogen voor de
nacht. Antwoord negatief. De tweede stemt toe, en zo liggen wij een nachtje met
alle beschikbare stootwillen en lijnen veren en alles dat in de bakskist
beschikbaar is naast de visser, die zelf naar huis is gegaan. Hij kruipt zonder
ladder tegen de steile kade en ontraad ons dat voorbeeld te volgen want dat is
te gevaarlijk. Dat zijn wij met hem eens, en ons schip onder deze
omstandigheden verlaten zou van slecht zeemanschap getuigen. Geen Wifi dus
lekker ouderwets scrabbelen en door in het luisterboek.
Het plan voor de volgende dag is om vijf uur te
vertrekken en dan in de aangekondigde windstilte snel naar Arklow varen. Na 12
uur zou het gaan waaien maar dan zijn wij volgens planning aan. Opeens horen
wij een geluid dat doet vermoeden dat de boot aan de onderzijde wordt
gezandstraald, wij herkennen dit geluid uit de haven van Calais. Het betekend
dat er een veerboot vertrekt. Het Ierse dansspel begint nu ook hier. Gelukkig
maar voor even als de veerboot is vertrokken is het weer rustig. Thea voorspelt
dat het de laatste veerboot is omdat zij denkt dat er ’s-nachts niet word
gevaren en dat blijkt juist. Wij slapen daarom toch nog heerlijk tot vijf uur.
Het is windstil dus de voorspelling klopt. Maar juist door het gebrek aan wind
maak ik een beginnersfout.
Ik laat de zeilzak van het grootzeil dicht en sla de de
val (de hijslijn) niet aan. Dat komt mij duur te staan, want de aangekondigde
windstilte is van korte duur. Al na twee uur varen zie ik dat de windmeter
oploopt.
Het lijkt wel winter |
Windkracht 4….5……6…….7 Ja hoor het zelfde liedje als de dag hiervoor.
Als de wind nog matig is stel ik voor het zeil te hijsen, maar van Thea mag ik
niet naar de mast om het zeil aan te slaan en de rits te openen. Het is al veel
te knokkelig en omdat ik weet dat ze gelijk heeft blijf ik tandenknarsend
achter het stuurwiel. Een beetje zeil had mooi kunnen helpen het schip
stabieler te maken en was bovendien goed geweest voor de snelheid. Thea blijkt
in staat onder deze omstandigheden nog twee heerlijke boterhammen met gesmolten
kaas uit de oven te toveren en dat is goed voor het moreel. De snelheid loopt na
een paar uur steeds verder terug. Thea geeft de restende afstand frequenter aan,
nog 20, nog 15, nog 14, maar bij 13 miles voor het bereiken van Arklow is de
boot niet meer op koers te houden. Wij moeten terug.
Op dit mentaal moeilijke moment stoot ik per ongeluk (echt) tegen de
schakelaar van de stuurautomaat. Nu is het gebeurd de boot draait 180 graden. Thea
roept oh oh en ik keer als een razende terug naar het stuurwiel. De oorzaak is
snel gevonden en na het opnieuw inschakelen zetten wij koers naar Kilmore Quay.
Kort na de koerswijziging gaat de telefoon. Het is Bram. Maken jullie een Man Overboord Manoeuvre
vraagt hij cynisch (of bezorgd?).
Man Overboord Manoeuvre? |
Marine Traffic heeft mijn AIS positie al weer
doorgegeven naar de wal zo blijkt. Waar
is je reddingsvest hoor ik vanuit de kajuit. Inderdaad vergeten aan te doen na
het toilet bezoek. Zoeken, nog eens zoeken, vest weg. Hoe kan dat nou? Dan
blijkt Thea er twee over elkaar te hebben aangetrokken. Het is soms ook nog wel
echt leuk aan boord.
We varen nu met een lapje voorzeil dat bedient kan worden
vanuit de kuip. De snelheid is meteen terug 8 tot 9 knopen. Het is balen maar
na een diner in het plaatselijk restaurant zijn wij over de frustratie heen.
Weer volop wifi, maar de volgende dag, maandag is het Bank Holiday en rijden er
zelfs geen bussen hier in Kilmore Quay. Woensdag een nieuwe poging met voorspelde zuidenwind lees
hierover meer in het volgende blog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten